fredag 3. februar 2012

Norske aviser satser større på stormer i vannglass

Illustrasjon: ~EM3DI
Mediedekningen av Spellemann-fadesen og Anette Trettebergstuens opplevelser utenfor Stortinget er begynnelsen på en ny satsning i norske aviser, skal vi tro kilder Grøten har snakket med.

Kildene kan nemlig avsløre at flere store norske aviser, som Dagbladet, VG, Aftenposten og Nettavisen, nå for alvor vil satse på trenden "storm i vannglass" i dekningen av innenriks- og utenrikssaker.

- De fleste aviser har gjort prøveforsøk på trenden, for å se hvordan nordmenn reagerer på det. Antall klikk har økt, Dagbladet har økt sitt salg av løsaviser og den vanlige mannen i gata har ubevisst blitt med på trenden via sosiale medier. Det er ingen tvil om at det har lyktes, sier en kilde med interesser i mediebransjen.

Det er ikke klart om alle nyhetssaker vil erstattes med den nye dekningsmetoden, men enkelte redaksjonsledelser har i følge rykter vurdert å sparke journalister med edruelige tilnærminger til nyhetshendelser.